17.10.Head Co@ch ke Klagenfürtu.
30.7.Prohlášení Head Co@che.
10.7.Salónek po MČR dospělých
3.7.Salónek po MČR mládeže
26.5.Jarní ohlédnutí
20.5.Salónek po Brnu
12.5.Salónek po CEFTA
22.4.Salónek po Větrný víkend
10.4.Salónek po MM ČR DD.
23.8.Bike Camp JIZERKY.
27.7.První půlrok HEAD COACHE.
4.6.CoAch vyhodnocuje Brno a Primátorky.
30.5.CoAch vyhodnocuje jarní pouťáky.
6.5.Salónek po kontrolkách 2012.
19.4.Salónek po Dlouhé dráze 2012.
4.7.Salónek po Elitě 2011.
28.6.Salónek po Republice 2011.
5.5.Salónek po Lysé 2011.
5.5.CoAch a zážitky z kontrolek.
18.4.Proč mlčel Co@ch?
24.1.Co@ch doporučuje.
2.1.Salónek vzpomínek.
30.11.Salónek po Lounech.
22.11.Salónek po I.kole ergo poháru.
7.11.Salónek po Mistrovství světa.
3.10.Salónek po konci sezóny.
12.9.Podzimní Co@ch.
8.8.Co@ch po MSJ.
29.6.Co@ch po jaře.
30.5.Co@ch po modré Lysé.
16.5.Co@ch po Labském dvojboji.
2.5.Co@ch po kontrolkách.
26.4.Co@ch po Praze.
10.4.Co@ch a Dlouhá trať.
23.2.Co@ch na horách III.
26.1.Co@ch na horách II.
24.1.Co@ch na horách.
17.1.Co@ch a půlení.
10.1.Co@ch jel do Hradce.
22.12.Co@ch bilancuje.
29.11.Co@ch o Polabském poháru.
22.11.Co@ch o Brně.
15.11.Co@ch a tahání vleku II.
9.11.Co@ch a tahání vleku.
4.11.Co@ch a MODRÉ NÁŘADÍ.
28.9.Co@ch a kanibalové.
23.9.Co@ch oppia suomea.
6.9.Co@ch v Roudnici.
30.8.Co@ch v Litoměřicích.
8.8.Co@ch píše SMS.
30.7.Co@chova soutěž.
25.7.Salónek o vrtaném koleni.
19.7.Salónek v okurové sezóně.
6.7.Roman pomáhal se Salónkem po dospělé republice.
29.6.Salónek po republice.
15.6.Salónek po Labi.
8.6.Primátorky Romana Novotného.
18.5.Co@ch a Labský dvojboj.
7.5.Co@ch má další loď a vzpomíná.
5.5.Co si Co@ch přečetl o kontrolkách.
2.5.Co@ch o kontrolkách.
26.4.Jak viděl Co@ch pražské závody?
14.4.Co@ch se zamyšlí nad mělnickou dlouhou tratí.
10.4.Co@ch se zamyšlí nad nehodami při veslovani.
24.3.Co@ch bojuje s krizí a připravují se ceny.
4.3.Další brigáda.
1.3.Co@ch a jeho zrychlený týden.
18.2.Co@ch na horách.
25.1.Zimní tank? Sněžný pásák? UFO na horách? Vše je tu!.
18.1.Co dělá Co@ch v kuchyni? No přeci vaří dobroty.
8.1.Pracovní začátek nové rubriky - Brigáda.
Co@ch oppia suomea
23. syyskuuta 2009
Jako již u několika Salónků i u toho byl na začátku mail od Romana ve kterém reaguje na poslední blog Veikko Sinisala. Přišel pod názvem Poraž si svého Poláka a redakčně kráceno je v něm asi toto (celý text je k dispozici na vyžádání).
===================================
Sinisalo Veikko ve svém blogu krásně popisuje závislost mezi fyzickým výkonem a hmotností veslařské posádky, konkrétně 4x . Ve svých propočtech opomíjí sveslovanost, cit pro vodu, zkušenosti, povětrnostní podmínky ,kormidlování, koeficient odporu v závislosti na velikosti veslaře atd. snad nelze jít tak daleko kde zjistíme třeba rozdílnou hustotu vody v jednotlivých drahách v závislosti na teplotě apod. zanedbatelnosti :-) Nejednáli se o kategorii lehkých vah nejsme limitováni hmotností pracovní síly, tak jak je tomu např. u formulí , koňských dostihů, bobů a v podstatě u všech sportů kde hmotnost rozhoduje. Vesluje se bez rozdílu vah a přesto vidí možnost zrychlení v úpravě hmotnosti. Zajímavé!
Srovnatelně, bez rušivých a ztrátových elementu se dá změřit výkon na trenažeru. To Sinisalo udělal a vyšlo mu následující.Matematický poměr mezi dosaženým výkonem a hmotností nám dá ztrátu 3,1s na Polsko. V semifinále MS o kterém jsem přesvědčen, že časy mají velkou výpovědní hodnotu nám nadělily 3,7s. A zde cituji Sinisala "pro mě to znamená, že jsme hodně pozadu v naší fyzické výkonnosti". Kurva, když na to budu koukat laicky ze břehu asi nepřijdu na to, že poláci byli fyzicky lepší :-)
Naši nejlepší z MČR na trenažeru jsou sice tlouštíci ,ale posádka Synek, Chalupa, Doleček, Karas by měla mít možnost porazit polsko o 0,5s . A zde bych viděl možná problém i když jednu z možných příčin naší neúčasti ve finale vidí Veikko v hmotnosti posádky vážící necelých 400kg. Na téhle úrovni rozhodují maličkosti a detaily, ale smířit se s tím, že rozhodl jeden kilogram váhy ? Všechno je to jenom hra s čísly a dokladování toho co všechno také rozhoduje na vrcholné úrovni veslování :-)
Ještě než Sinisalo přišel s teorií hubených veslařů, hovořil o nutnosti hubnout dávno před ním Tomáš. Já si také udělám náskok :-) Jednou přijde doba kdy na jedné lodi budou veslaři používat různé velikosti lopatek.
===================================
Tolik Raman. Co je zajímavé pro naše, klubové veslování? Nechme stranou velmi perfektní matematické propočty „suché“ a „mokré“ lodi, to v klubových podmínkách zjistit nelze. Ovšem co zjistit lze a velmi jednoduše počítat je vliv hmotnosti veslaře na rychlost lodi. Přesný propočet neumíme, ale i laik vidí, že tlusťoch loď takzvaně zatápí a ta tudíž nejede kupředu odpovídající rychlostí. Věta: „Tuk nepohání veslařskou loď“ by měla být zarámovaná v zlatém rámu v každé loděnici. Tento jev byl vždy „tabu“, pořád se argumentovalo slovy: „Vždyť na trenažeru umí 5:55, tak přece musí být dobrý“.
Ale není to tak. Každý kilogram je nutno tlačit vodou, je to stejné, jako v cyklistice při jízdě do kopce. Veikko se nebojí rozvířit stojatou vodu, velmi přesně pojmenovává tuto problematiku. Když vidíme veslaře cestou z trenažerů u Velkého Meziříčí u pumpy jak v nejmenovaném fast foodu do sebe cpou deset čízburgrů v době, kdy by měli po výkonu spíš lehčí stravou nezatěžovat tělo, a ještě se nebojí tento druh stravování veřejně uvádět v médiích, je to k zamyšlení. Jistě, jídlo je to velmi dobré, ale doslova vražedné. V době, kdy jsem ještě jezdil závody na horském kole, jsem se stal svědkem přednášky neznámého doktora na téma, proč po závodě ne pivo a párek. Říkal asi toto: „Představ si, že máš v těle trpaslíky, kteří svou prací a činností uklízejí, topí, nosí, hlídají, atd. Teď vlítneš do závodu, který trvá čtyři hodiny. Trpaslíci začnou kmitat jak zběsilí, nic nestíhají, už padají na držku a ve chvíli, kdy závod končí a oni se chystají vše uvést do původního stavu a taky si trochu odpočinout, ty na ně vychrstneš pívo a nějakej hutnej guláš!“.
Je to nadsázka, ale velmi pravdivá!




Veikko Sinisalo coach.

foto: Pavel Knob


(c)2009, 2010 kvm 1881 - jednotlivé části díla jsou chráněny autorským právem a je možno je použít pouze se souhlasem majitele.